Tuesday, April 1, 2014

Blendshape...chop off the head!

From this useful post by Janifer Conley (http://www.lessthanthreesetdrivenkey.com/)

    I just wanna share this to you guys who didn't know this trick.Connecting blendShape  from  a mesh to another especially from the head (with facial expressions) to the full-body mesh can be troblesome and often require a heavy heavy wrap deformer have the full body mesh deforms with the head mesh.

    You'll end up with tons and tons of full body meshes all over your scene if you just duplicate the whole mesh to do blendShape targets.

WHY NOT JUST THE  "HEAD"?
warning: by using this method, the mesh topology will change. Make sure it won't effect other ppl in the pipeline.

1. Select the face components you want to do blendshape sculpt out of the full body mesh.
2. Go to Mesh>Extract. Then, delete history. Now, we have the head separated from the body.
3. Duplicate the head mesh. This will be our default blendshape head.
4. Combine the head mesh and the body mesh together.
     **IMPORTANT** You must select the head first then the body. Go to Mesh>Combine.
5. Merge vertices on the edge of the combined mesh. Delete history.

    Now, you're set! Try blendshape from the duplicated head mesh to the combined mesh with 'check topology' checkbox turned OFF. Now, turn the blendshape weight to 1 and try moving vertices on the head mesh around. The full body mesh should deform along.Whola! this works like a charm, if not, go back and read every line carefully. *face slap*

If you're feeling lazy, go grab my script at the download page. It' called separateReorderMesh.py

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
จากโพสนี้ post ของคุณ Janifer Conley (http://www.lessthanthreesetdrivenkey.com/)

    ผมอยากจะแบ่งปันเคล็ดลับนี้ให้กับคนที่ยังไม่รู้ การทำเบลนเชปส่วน facial expression ห้กับคาแรคเตอร์ที่โมเดลมาชิ้นเดียว(หัวกับตัวติดกัน) ในอดีตเราจะตัดส่วนหัวออกมาแล้วใช้ wrap deformer ห่อ โมเดลเต็มตัว ให้ตามโมเดลส่วนหัวที่มีเบลนเชป ซึ่งมัน...หนัก... หรือไม่ เราก็จะยอม duplicate ออกมาดื้อๆทั้งตัว แล้วทำเบลนเชปซึ่งมันก็...หนัก...

แล้วทำไม่มีทำเบลนเชปแค่ "ส่วนหัว" ล่ะ?

คำเตือน: ใช้วิธีนี้แล้ว topology เปลี่ยนนะจ๊ะ ระวังกระทบคนอื่นๆที่ทำงานด้วย เดี๋ยวงานเข้า

1. เลือก face ที่ต้องการจะตัด
2. ไปที่ Mesh>Extract แล้ว delete history ตอนนี้เราแยกหัวกับตัวออกจากกันละ
3. Duplicate ชิ้นหัวเก็บไว้ ชิ้นนี้จะเป็นชิ้นที่เราจะต่อเบลนเชปหาชิ้นตัว
4. Combine หัว กับ ตัว เข้าด้วยกัน
     **สำคัญมาก** ต้องเลือกชิ้นหัวก่อน แล้วตามด้วยตัว แล้วเลือก Mesh>Combine.
5. Merge จุดบริเวณรอยต่อที่ combine แล้ว delete history

   เสร็จแล้ว! ลองเบลนเชปจากชิ้นหัวไปหาชิ้นที่เรา combine ดู โดยใน option box ของเบลนเชปให้ติ๊ก check topology ออก แล้วเปิดเบนเชปเป็น 1 โมเดลต้องนิ่งสนิท ลองดัดๆ vertex ชิ้นหัวไปมา ชิ้นที่เป็นตัวก็ต้องขยับตาม หากเปิดแล้วพัง *ตบ* กลับไปอ่านข้อ 1 ใหม่

ถ้าขี้เกียจทำซ้ำๆหลายๆรอบไปโหลดสคริปได้ที่ download page. สคริปชื่อ separateReorderMesh.py

No comments:

Post a Comment